Korzyści z telepracy dla pracownika

Jesteś tu: zdalniej.pl » Korzyści z telepracy dla pracownika

Podstawowe korzyści dla osoby pracującej w domu

 

Redukcja dojazdów do pracy

W 2005 Kanadyjczycy spędzali średnio 63 minuty dziennie na dojazdy do pracy, Amerykanie 50 minut, a Brytyjczycy 53 minuty [źródło: WORKshift Canada: The Bottom Line on Telework, Kanada 2011] . Nawet jeśli pracownik spędza na dojazd w obie strony godzinę dziennie, to może zyskać 40 godzin tj. 5 dni roboczych za każde 2 miesiące – to tak jakby telepracownik otrzymywał za każdy miesiąc dodatkowe 2,5 dnia urlopu. Pracownik może wykorzystać uzyskany czas według własnego uznania – może spędzić go z rodziną, relaksować się, dłużej pospać itp. itd.

 

Zarządzanie własnym czasem

Lepsza organizacja własnego czasu, nie tylko poprawia wydajność pracownika, lecz również daje możliwość optymalnego zaplanowania dnia. Telepracownik jest bardziej niezależny i ma większy wpływ na kształtowanie swojego życia – 90% telepracowników jest bardziej zadowolonych z życia, dzięki work-life balance [źródło: Undress for Success. The Naked Truth About Making Money at Home, USA 2009] . Godziny pracy stają się bardziej elastyczne, dzięki czemu łatwiej pogodzić sferę prywatną i zawodową. Ośmiogodzinny dzień pracy nie musi zamykać się w prostych ramach 8-16 lub 9-17, ale może być rozplanowany od 7 do 21 (oczywiście pod warunkiem, że z pracownikiem można się skontaktować w tradycyjnych godzinach pracy biurowej). Okazało się, że teledojazdy są pozytywnie skorelowane z postrzeganą niezależnością (0,22), z satysfakcją z pracy (0,1) oraz negatywnie skorelowane z konfliktami na linii praca-rodzina (-0,13)  [źródło: The Good, the Bad, and the Unknown About Telecommuting: Meta-Analysis of Psychological Mediators and Individual Consequences, USA 2007]. Pracownicy zdalni odczuwają większą satysfakcję z pracy – 40% ankietowanych odpowiedziało, że są bardzo usatysfakcjonowani z pracy. Tą samą odpowiedź udzieliło jedynie 27% ankietowanych, którzy nie pracowali z domu [źródło: Undress for Success. The Naked Truth About Making Money at Home, USA 2009] .

 

Oszczędności

Osoba, która pracuje z domu, ponosi mniejsze wydatki. Najbardziej oczywista jak oszczędność wynikająca z mniejszej liczby dojazdów (paliwo, bilety). Ale na tym nie kończy. Ograniczają się wydatki na jedzenie (obiady na mieście są droższe niż domowe), odzież (mniej zakupów ubrań służbowych), czy nawet opiekunkę do dziecka/osoby starszej lub osobę sprzątającą (można zatrudnić kogoś tańszego o niższych kwalifikacjach i mieć tą osobę na oku), a nawet tańszy czynsz (można wynajmować lokal mieszkalny daleko od centrum). Oszczędności i inne korzyści telepracy dla pracownika są na tyle duże, że część osób jest w stanie zrezygnować z podwyżki na rzecz możliwości pracy z domu: według wyników ankiety „Positevely Broadband” przeprowadzonej w Wielkiej Brytanii, 30% respondentów wybrałoby telepracę zamiast podwyżki [źródło: Telework for Australian Employees and Businesses, Australia 2006], inna ankieta wykazała, że 33% osób bardziej ceni możliwość pracy z domu niż podwyżkę [źródło: Undress for Success. The Naked Truth About Making Money at Home, USA 2009] . W USA oszczędności dla pracownika rocznie mieszczą się w przedziale od 7000 do 17000 USD [źródło: Undress for Success. The Naked Truth About Making Money at Home, USA 2009] . Telepracownik w Kanadzie łącznie zaoszczędzi 1939 CAD (dolar kanadyjski) rocznie [źródło: WORKshift Canada: The Bottom Line on Telework, Kanada 2011], a jego brytyjski odpowiednik 1049 GBP (funt brytyjski) [źródło: The Shifting Nature of Work in the UK: Bottom Line Benefits of Telework, Wielka Brytania 2011] .

 

Wsparcie opieki nad bliskimi

Jeśli ktoś myśli, że dzięki telepracy będzie mógł się w pełni zająć bliskimi (np. dziećmi), to niestety się myli. W pewnej jednostce administracji publicznej w USA zakazano telepracy osobom, które w czasie pracy chciały się kimś opiekować [źródło: Telework Considerations for Public Managers with Strategies for Increasing Utilization, USA 2011] . To skrajny przypadek, ale ukazuje, że pracodawcy mają świadomość, że opieka nad kimś może być bardzo absorbująca. Niemniej telepraca umożliwia wsparcie opieki nad bliskimi. Np. można:

  • wynająć opiekunkę do dziecka i nadzorować jej pracę, dzięki czemu rodzic spokojnie wypełni swoje obowiązki służbowe i będzie miał pewność, że z dzieckiem wszystko w porządku.
  • opiekować nastolatkiem, który zachorował. Przez większą część czasu sam się sobą zajmie, ale sporadycznie będzie trzeba mu w czymś pomóc.
  • opiekować się osobą niepełnosprawną, która w wielu aspektach jest samowystarczalna. Również sama sobie zorganizuje czas, a jedynie sporadycznie będzie trzeba się nią zająć.

Przykładów można mnożyć i mogą dotyczyć one nie tylko ludzi, lecz także zwierząt domowych. 53% telepracowników kimś się zajmowało w czasie pracy i 91% stwierdziło, że telepraca pomogła im w opiece [źródło: GSA The benefits of telework, USA 2008].

 

Mniejszy stres

W zakładzie pracy oprócz większej liczby dystraktorów mamy również częściej do czynienia ze stresorami. Stres w pracy mogą wywołać bezpośrednie relacje ze współpracownikami (konflikty personalne), poczucie rywalizacji oraz wiele innych. Każdy powinien to rozpatrzyć w indywidualnym zakresie, ponieważ niektórzy ludzie o ekstrawertycznej naturze, którzy są zaprzyjaźnieni ze współpracownikami mogą odczuwać stres właśnie z powodu nieprzychodzenie do pracy. Niemniej badania wykazały, że istnieje negatywna korelacja między teledojazdami, a stresem i wynosi -0,13 [źródło: The Good, the Bad, and the Unknown About Telecommuting: Meta-Analysis of Psychological Mediators and Individual Consequences, USA 2007]. Z kolei osoby, które obawiają się zwolnień (wynikających z ciężkiej sytuacji firmy) również woleliby pracować w zakładzie pracy, mając nadzieję, że poprzez pokazywanie się rosną ich szanse na utrzymanie pracy. Faktycznie pracodawcy może być trudniej zwolnić pracownika, którego widzi codziennie, niż takiego, którego nie widuje lub widuje rzadziej.

 

Brak dyskryminacji

Przez pracę zdalną stereotypy i uprzedzenia tracą na znaczeniu, ponieważ nie możemy ocenić drugiej osoby po wyglądzie. Nie widać, ile dana osoba ma lat, czy jest atrakcyjna fizycznie, jakiego jest koloru skóry, czy jest niepełnosprawna, nie można jej także ocenić po ubiorze. W języku angielskim występowałby nawet problem z rozróżnieniem płci podczas korespondencji elektronicznej (istnieją imiona nadawane zarówno kobietom jak i mężczyzna, a słowa nie mają formy żeńskiej ani męskiej). Dzięki temu drugą osobę ocenia się przede wszystkim na podstawie rezultatów jej pracy.

 

Inne korzyści dla pracownika

Poniższych korzyści nie umieściłem w głównym artykule, jeśli spełniały choćby jeden z poniższych powodów:

  • nie pasują do polskiej specyfiki,
  • są wtórne względem wcześniej opisanych korzyści,
  • są mało istotne.

Lista jest sukcesywnie powiększana.

 

Lepsze zdrowie (wtórne względem wzrostu produktywności i nie zostało udowodnione)

Mniejszy stres oraz lepsze odżywianie sprawiają, że telepracownik prawdopodobnie cieszy się lepszym zdrowiem. Naukowcy jednak jeszcze bezpośrednio nie dowiedli tej korzyści telepracy. Niemniej różni badacze wspominają, że o spadku kosztów leczenia. W Polsce jednak nie byłoby to dostrzegalne, ponieważ większość usług medycznych wykonywana jest w ramach publicznej służby zdrowia.

 

Wszystkie korzyści telepracy

 

Korzyści dla firmy Korzyści dla pracownika Korzyści dla społeczeństwa