Pułapki telepracy

Jesteś tu: zdalniej.pl » Rynek telepracy » Case studies » Pułapki telepracy

Praca zdalna dla wielu osób jest najlepszą formą wykonywania obowiązków zawodowych. Nie ma się bezpośredniego stresu związanego z pracą w biurze czy w zakładzie pracy, można pracować w dowolnych godzinach, oszczędza się na dojazdach do pracy, a ponadto można uzyskać takie same, albo wyższe zarobki jak w przypadku pracy w trybie stacjonarnym.






Pracownik sam ustala, jak będzie pracował. Może równie dobrze pracować w godzinach wieczornych, leżąc w łóżku i korzystając z laptopa i telefonu. Nikt nie narzuca mu tego, kiedy ma wykonać obowiązki, chyba że wynika to ze specyfiki pracy. Należałoby się jednak zastanowić, czy telepraca rzeczywiście ma same plusy? Niestety tak nie jest i nie każdy nadaje się na telepracownika. Są osoby, które po spróbowaniu zdalnego trybu wykonywania obowiązków zawodowych, z radością powróciły do zakładu pracy. W telepracy istnieje wiele pułapek, które sprawiają, że nie można jej nazwać idealną.

Pracownicy pracujący w systemie telepracy muszą wykazywać się dużą samodyscypliną, ponieważ w przeciwnym przypadku staną się nieefektywni dla pracodawcy. Pracownik zdalny musi wiedzieć, kiedy poświęci czas na pracę, a kiedy będzie miał czas wolny, tylko dla siebie. Wielu telepracowników ma problemy z oddzieleniem pracy zawodowej od życia prywatnego i rodzinnego. Sądzą oni, że mają dużo wolnego czasu pracując zdalnie, gdy tymczasem w praktyce okazuje się, że cały dzień są w pracy, choć nie wykonują należycie obowiązków zawodowych.

Praca zdalna ma to do siebie, że czasem zamiast wykonywać dane obowiązki przez 8 godzin, telepracownik poświęca na nie 12 godzin. Wszystko to z uwagi na fakt, że nie może zmobilizować się do wytężonej pracy i tylko pracy przez dany okres czasu. Wszystko rozprasza jego uwagę – portale informacyjne i plotkarskie, komunikator internetowy, serwisy społecznościowe, dziecko bawiące się w drugim pokoju, czy listonosz pukający do drzwi. Jeśli pracownik nie potrafi „wyłączyć się” na bodźce zewnętrzne i po prostu zająć się pracą, nie powinien pracować zdalnie z domu.

Dobrym rozwiązaniem dla telepracownika jest konstruowanie planów działania na każdy dzień. Co więcej, pracownik powinien się ich mocno trzymać, ponieważ dzięki temu jego praca będzie efektywna, a on sam zadowolony z takiego trybu pracy.


Poleć znajomym: 

Dodaj komentarz

Twój email nie jest nigdy rozpowszechniany. Wymagane pola oznaczone są *

*
*