Dan Pink, ekspert ds. motywacji pracowników, w ciągu 10 minut przedstawia wnioski z badań nt. produktywności pracowników w zależności od motywatorów. Głównie opiera się na eksperymencie przeprowadzonym głównie przez naukowców z MIT. Okazuje się, że bodźce finansowe (im lepiej/więcej zrobisz, tym więcej zarobisz) są idealne w przypadku powtarzalnych i schematycznych zajęć. Jednak w przypadku pracy wymagającej twórczego myślenia czy kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów, nagrody finansowe nie tylko nie pomagają, lecz jeśli są za duże, to wręcz demotywują.
Naturalnie nie chodzi o tym, że osobom wykonujących rzeczy twórcze nie płacić. Zbyt niska pensja stanowi problem. Ale zbyt wysoka również. Idealna płaca powinna być ustalona na poziomie, który sprawi, że pracownik przestanie się martwić, że ma za mało pieniędzy.
Jak więc motywować pracowników na stanowiskach wymagających kreatywnego podejścia?
Dan Pink wymienia trzy główne motywatory:
- Poczucie niezależności. Zbyt intensywne zarządzania (a w skrajnym wypadku mikrozarządzanie) demotywuje. Dlatego możliwość telepracy przynosi korzyści, jeśli chodzi o produktywność.
- Samodoskonalenie się. Stawanie się w czymś lepszym – bycie specjalistą, ekspertem, to nas motywuje. Ma to związek także z przyjemnością i zabawą, jaką daje bycie lepszym od innym w określonej dziedzinie.
- Poczucie celu. To chyba bolączka większości firm. Produkt należy sprzedać nie tylko klientom, lecz również pracownikom. Dlaczego wykonują taką pracę? Dlaczego ona jest ważna? Czy komuś tym pomagam? Czy naprawiam świat?
Polecam ten film przede wszystkim menedżerom: