Choć część osób utożsamia telepracę z pracą w domu. Nie jest to prawda. Faktycznie dom jest najczęściej wybieraną lokacją pracowników zdalnych, jednak to nie jedyna możliwość. Na znaczeniu zyskują takie alternatywy jak: kawiarnie, biblioteki, hotele. Ludzie pracują także w podróży, więc lista wydłuża się o pociągi, samoloty, samochody. Naturalnie istnieją nadal telecentra, a także przestrzenie coworkingowe.
USA 2006-2010
Według raportu WorldatWork miejsca wykonywania pracy poza biurem w USA w latach 2006-2010 kształtowały się następująco (ankietowani odpowiadali na pytanie, gdzie pracowałeś w ciągu ostatniego miesiąca):
|
2006 |
2008 |
2010 |
Dom |
76% |
87% |
63% |
Samochód |
38% |
37% |
40% |
„Podczas wakacji” |
18% |
23% |
37% |
Hotel, motel |
26% |
26% |
36% |
Kawiarnia, restauracja |
31% |
23% |
34% |
U klienta |
28% |
41% |
33% |
Lotnisko, dworzec |
16% |
23% |
16% |
Na dworze (np. park) |
19% |
14% |
14% |
Biblioteka |
16% |
10% |
13% |
Samolot, pociąg |
13% |
21% |
12% |
Telecentrum |
Nowe w 2010 |
12% |
|
Biuro satelickie |
3% |
7% |
11% |
Dom traci na znaczeniu w USA jako miejsce do wykonywania telepracy. Coraz więcej pracy zdalnej odbywa się natomiast w podróży, nawet na urlopie.
Polska 2005
Również badanie przeprowadzone przez DGA PBS z okazji pierwszej edycji programu „Telepraca. Ogólnopolski program promocji i szkoleń dla przedsiębiorców” pokazały, gdzie pracują polscy telepracownicy (poza biurem):
- Dom – 69%
- U klienta – 41%
- Telecentrum 2%
- „nie wiem” – 12%
Telepraca w Polsce w takim okresie nadal raczkowała, a odpowiedzi udzielali pracodawcy, dlatego mogła paść odpowiedź „nie wiem”. Wyjaśnia to także małe rozróżnienie wśród odpowiedzi tj. jedynie 3 opcje – dom, u klienta, telecentrum. Ciężko też mówić o telepracy w przypadku pracy w siedzibie klienta.
Telepracownicy głównie pracują z domu, ale alternatywne miejsca pracy zyskują na znaczeniu.