Australijski oddział Ernst & Young w 2011 przeprowadził ankietę „Australian Productivity Pulse”nt. produktywności w pracy wśród 2500 zatrudnionych z sektora prywatnego i publicznego. Wyniki badań zostały opublikowane w raporcie „Wastage adds up despite motivated workers”. Publikacja podsumowuje odpowiedzi respondentów, według których typowy dzień pracy można podzielić na:
- Praca, która tworzy faktyczną wartość dla firmy – 58% czasu tj. 4h 38min dla ośmiogodzinnego dnia pracy,
- Nieefektywna praca, która do niczego nie prowadzi – 18% (1h 26min),
- Czas przeznaczony na rozwój osobisty – 12% (58min),
- Rozmowy z kolegami, które mają korzystne znaczenie dla firmy – 9% (44min),
- Inne czynność, które tworzą wartość dla firmy – 3% (14min).
Wynika z tego, że mniej niż 5 godzin dziennie pracownik przeznacza na pracę, która faktycznie tworzy wartość dla firmy. Czy 12% czasu pracy na rozwój osobisty i 44 minut networkingu jest potrzebne przedsiębiorstwu w takim wymiarze trudno ocenić bez dodatkowych badań (być może w tym wliczony jest czas przerw i posiłków), niemniej nie ulega wątpliwości, że według ankietowanych 18% czasu przeznacza się na pracę, która po prostu idzie na marne.
Co ma wpływ na produktywność? Respondenci wskazywali:
- Zarządzanie zespołem (54%)
- Struktura organizacyjna i model operacyjny (23%)
- Innowacja (15%)
- Technologia (8%)
Oznaczałoby to, że w kontekście wdrożenia telepracy i produktywności, większe znaczenia ma odpowiednia zarządzanie telezespołem, aniżeli reszta czynników razem wziętych. Na technologię wskazano tylko w 8% przypadkach, co ponownie potwierdza, że to nie bariery technologiczne stanowią główny hamulec rozwoju stosowania pracy zdalnej w przedsiębiorstwach.
Ernst & Young w swoim raporcie koszty nieefektywności wycenił na 109 miliardów AUD (dolarów australijskich) rocznie.
Twórcy raporty oferują krótkie rekomendacje:
- Zarządzanie zespołem -> wykorzystaj pełen potencjał pracowników,
- Struktura organizacyjna i model operacyjny -> zredukuj biurokrację,
- Innowacja -> przekazuj nowości w firmie w sposób jasny i zrozumiały dla wszystkich (dlatego m.in. w przypadku telepracy istotne są szkolenia dla przyszłych telepracowników),
- Technologia -> stawiaj na automatyzację procesów.
Naturalnie co innego powiedzieć, a co innego faktycznie coś wprowadzić w życie. Jednak publikacja ta dobitnie pokazuje, że należy najpierw skoncentrować się na ludziach w organizacji, a dopiero potem na kwestiach organizacyjnych i technicznych. Jeśli poprawisz swoje relacje z podwładnymi, będziesz w stanie ocenić, czy chcieliby pracować, chociażby część tygodnia, z domu. Wprowadzenie telepracy może wbrew pozorom sprawić, że Twoje kontakty z pracownikami się polepszą.

02-11-2011