Firma doradcza European Leaders przeprowadziła badanie w marcu 2011 na próbie 2000 Brytyjczyków. Z informacji prasowej opublikowanej trzy miesiące później wynikało, że:
- 68% respondentów nie rozumie całościowej strategii firmy,
- 64% pracowałoby lepiej, gdyby byli zmotywowani,
- tylko 36% odpowiedziało, że pracuje na 100% swoich możliwości.
Brak komunikacji między kadrą kierowniczą a pracownikami szeregowymi jest główną przyczyną niskiej komunikacji w Wielkiej Brytanii. Ponad 2/3 zatrudnionych nie pojmuje wizji organizacji, dla której pracuje, a to prowadzi do mniejszej produktywności. Wyniki badań European Leaders mogą kontrastować z przytoczonym przez autorów innym raportem, wg którego Brytyjczycy coraz dłużej pracują. European Leaders, że te dłuższe godziny są owocem właśnie niezrozumienia i słabej produktywności. Tylko co piąty Brytyjczyk uważa, że jego przedsiębiorstwo jest dobrze zorganizowane.
Pracownicy wskazują, że to właśnie odpowiednie zarządzanie jest kluczowe do poprawy produktywności i wskazują na konkretne pożądane cechy menedżera:
- Przekazywanie pasji i entuzjazmu odnośnie pracy (41%),
- Stawianie przed podwładnymi wyzwań, które wymuszą wykorzystanie ich całego potencjału (41%),
- Pomaganie im w znalezieniu czegoś motywującego w środowisku pracy (38%),
- Bycie otwartym na nowe pomysły (38%),
- Sprawiania, że praca jest angażująca (37%).
Powyższe cechy charakteryzują dobrego kierownika niezależnie od tego, czy trzon jego zespołu to telepracownicy, czy też nie.
Telepraca metodą na wzrost produktywności
Ciężko przełożyć dane z brytyjskiego rynku na Polskę. Możesz jedynie założyć, że znaczący odsetek Twoich podwładnych również nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału. Oznacza to, że możesz jeszcze więcej uzyskać od obecnych pracowników. Oto prosty sposób krok po kroku z wykorzystaniem telepracy.
- Powiadom załogę, że najefektywniejsi pracownicy, jeśli będą chcieli, będą mogli część tygodnia pracować z domu.
- Przekaż pracownikom, że z powodu przymiarki do telepracy musisz być w stanie oceniać produktywność pracowników w domu i w biurze, dlatego od teraz będziesz oceniał rezultaty pracy w zależności od stanowiska, więc wszyscy muszą Ci wysyłać regularne raporty z tego, co zrobili (wcześniej opracuj jakiś szablon raportu, by nie przygniótł Cię nadmiar zbędnych informacji – skoncentruj się na naprawdę ważnych wskaźnikach – im mniej informacji taki raport będzie zawierał, tym lepiej. Oczywiście pod warunkiem, że otrzymywane informacje będą starczyły).
- Zbieraj raporty przez trzy miesiące.
- Oblicz średnią produktywność wg najważniejszych kryteriów w zależności od stanowiska oraz dla poszczególnych pracowników.
- Jeśli widzisz istotne różnice w produktywności na tym samym stanowisku, to należy się temu bliżej przyjrzeć. Najlepszy pracownik na danym stanowisku stanowi Twój benchmark. Może się okazać, że jest za dobry na tym stanowisku i lepiej, by zajmował się czymś innym, ale może się również okazać, że pozostali nie starają się tak jak on.
- Wprowadź zasadę, że każdy może pracować z domu np. 3 dni w tygodniu, jeśli produktywność tej osoby wzrośnie co najmniej o 10% oraz będzie wyższa od średniej również o co najmniej 10%. Nie wyrobienie normy będzie skutkowało powrotem do biura.
Naturalnie program oraz kwoty z czasem będzie trzeba modyfikować, ponieważ średnia będzie sukcesywnie rosła, ale jest to dobry pomysł na start, by zmotywować pracowników do lepszej pracy poprzez możliwość pracy z domu.

03-11-2011