Pracują nieefektywnie? Jak temu zaradzić

Jesteś tu: zdalniej.pl » Rynek telepracy » Porady » Porady dla pracodawcy » Pracują nieefektywnie? Jak temu zaradzić

Firma doradcza European Leaders przeprowadziła badanie w marcu 2011 na próbie 2000 Brytyjczyków. Z informacji prasowej opublikowanej trzy miesiące później wynikało, że:

  • 68% respondentów nie rozumie całościowej strategii firmy,
  • 64% pracowałoby lepiej, gdyby byli zmotywowani,
  • tylko 36% odpowiedziało, że pracuje na 100% swoich możliwości.

Brak komunikacji między kadrą kierowniczą a pracownikami szeregowymi jest główną przyczyną niskiej komunikacji w Wielkiej Brytanii. Ponad 2/3 zatrudnionych nie pojmuje wizji organizacji, dla której pracuje, a to prowadzi do mniejszej produktywności. Wyniki badań European Leaders mogą kontrastować z przytoczonym przez autorów innym raportem, wg którego Brytyjczycy coraz dłużej pracują. European Leaders, że te dłuższe godziny są owocem właśnie niezrozumienia i słabej produktywności. Tylko co piąty Brytyjczyk uważa, że jego przedsiębiorstwo jest dobrze zorganizowane.

Pracownicy wskazują, że to właśnie odpowiednie zarządzanie jest kluczowe do poprawy produktywności i wskazują na konkretne pożądane cechy menedżera:

  • Przekazywanie pasji i entuzjazmu odnośnie pracy (41%),
  • Stawianie przed podwładnymi wyzwań, które wymuszą wykorzystanie ich całego potencjału (41%),
  • Pomaganie im w znalezieniu czegoś motywującego w środowisku pracy (38%),
  • Bycie otwartym na nowe pomysły (38%),
  • Sprawiania, że praca jest angażująca (37%).

Powyższe cechy charakteryzują dobrego kierownika niezależnie od tego, czy trzon jego zespołu to telepracownicy, czy też nie.

Telepraca metodą na wzrost produktywności

Ciężko przełożyć dane z brytyjskiego rynku na Polskę. Możesz jedynie założyć, że znaczący odsetek Twoich podwładnych również nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału. Oznacza to, że możesz jeszcze więcej uzyskać od obecnych pracowników. Oto prosty sposób krok po kroku z wykorzystaniem telepracy.

  1. Powiadom załogę, że najefektywniejsi pracownicy, jeśli będą chcieli, będą mogli część tygodnia pracować z domu.
  2. Przekaż pracownikom, że z powodu przymiarki do telepracy musisz być w stanie oceniać produktywność pracowników w domu i w biurze, dlatego od teraz będziesz oceniał rezultaty pracy w zależności od stanowiska, więc wszyscy muszą Ci wysyłać regularne raporty z tego,  co zrobili (wcześniej opracuj jakiś szablon raportu, by nie przygniótł Cię nadmiar zbędnych informacji – skoncentruj się na naprawdę ważnych wskaźnikach – im mniej informacji taki raport będzie zawierał, tym lepiej. Oczywiście pod warunkiem, że otrzymywane informacje będą starczyły).
  3. Zbieraj raporty przez trzy miesiące.
  4. Oblicz średnią produktywność wg najważniejszych kryteriów w zależności  od stanowiska oraz dla poszczególnych pracowników.
  5. Jeśli widzisz istotne różnice w produktywności na tym samym stanowisku, to należy się temu bliżej przyjrzeć. Najlepszy pracownik na danym stanowisku stanowi Twój benchmark. Może się okazać, że jest za dobry na tym stanowisku i lepiej, by zajmował się czymś innym, ale może się również okazać, że pozostali nie starają się tak jak on.
  6. Wprowadź zasadę, że każdy może pracować z domu np. 3 dni w tygodniu, jeśli produktywność tej osoby wzrośnie co najmniej o 10% oraz będzie wyższa od średniej również o co najmniej 10%. Nie wyrobienie normy będzie skutkowało powrotem do biura.

Naturalnie program oraz kwoty z czasem będzie trzeba modyfikować, ponieważ średnia będzie sukcesywnie rosła, ale jest to dobry pomysł na start, by zmotywować pracowników do lepszej pracy poprzez możliwość pracy z domu.


Poleć znajomym: 

Dodaj komentarz

Twój email nie jest nigdy rozpowszechniany. Wymagane pola oznaczone są *

*
*