Umowa o telepracę

Jesteś tu: zdalniej.pl » Rynek telepracy » Porady » Porady prawne » Umowa o telepracę

Od 2007 Kodeks pracy reguluje telepracę. Wpływa to na także na kształt umowy o pracę z telepracownikiem.

Kiedy należy wprowadzić umowę o telepracę?

Kodeks pracy zgodnie z art. 675 § 1 mówi, że telepraca zachodzi w przypadku (1) regularnego wykonywania pracy (2) poza zakładem pracy. Nie definiuje jednak dolnej granicy, od której obowiązkowo należy zmienić dotychczasową umowę o pracę. Jednak ze względu na ochronę interesów zarówno pracownika, jak i pracodawcy umowę warto zmodyfikować, jeśli wymiar telepracy wynosi co najmniej 1 dzień w tygodniu. W takiej umowie należy zaznaczyć w jakim wymiarze oraz w jakie dni pracownik teleprac uje, a kiedy pracuje w zakładzie pracy.

Nazwa umowy

Ustawodawca nie wymaga zmiany nazwy umowy, więc może pozostać „umowa o pracę”. Dodatkowej wskazówki należy szukać w art. 22 § 11, który mówi, że mówi, że jeśli spełnione są odpowiednie warunki, to mamy do czynienia z zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, niezależnie od nazwy. Wątpliwości może budzić, czy wyznaczając miejsce pracy w sposób negatywny („pracownik pracuje poza zakładem pracy”) można mówić o tym, że spełnione są warunki z art. 22 § 1. Ponieważ telepraca jest regulowana przez Kodeks pracy, więc należy przyjąć, że według ustawodawcy w przypadku telepracy również możemy mówić o zatrudnieniu na podstawie stosunku pracy. Reasumując wybór nazwy umowy między „umowa o pracę” lub „umowa o telepracę” jest kwestią drugorzędną i właściwie nie ma znaczenia.

Dodatkowe elementy w umowie

Zgodnie z art. 6710 w umowie regulującej telepracę należy dodatkowo zamieścić :

  • Jednostkę organizacyjną pracodawcy, w której strukturze znajduje się telepracownik. W przypadku braku jednostek organizacyjnej należy napisać, że firma nie posiada jednostek organizacyjnych.
  • Wskazanie osoby lub organu odpowiedzialnego za kontakt z telepracownikiem.

Ustawodawca nie uwzględnił możliwości telepracy naprzemiennej. Z przepisów można zrozumieć, że prawodawca założył, że albo pracownik w pełnym wymiarze czasu telepracuje lub stosuje pracę typową. W praktyce biznesowej znacznie częstsze jest umożliwienie telepracy 2-3 dni w tygodniu. Naturalnie można zawrzeć dwie osobne umowy, ale to mija się z celem. Lepsza jest jedna umowa, należy jednak w niej określić kiedy i gdzie pracownik telepracuje oraz kiedy i gdzie wykonuje pracę typową.

Osobna umowa

Prawodawca wskazuje, że telepracownik oraz pracodawca mogą w odrębnej umowie określić:

  • zakres ubezpieczenia oraz zasady korzystania ze sprzętu firmowego, a w przypadku korzystania ze sprzętu własnego przez pracownika wysokość ekwiwalentu,
  • sposób komunikacji,
  • zasady kontroli.

Ważne, by ta odrębna umowa była ważna tylko podczas trwania obecnej umowy o pracę i taki zapis w tej umowie warto dodać.  Oznacza to, że każda zmiana umowy o telepracę, wiązałaby się z ponownym zatwierdzeniem zasad z osobnej umowy.

Więcej o prawie w telepracy znajdziesz w poradniku o prawach telepracownika.


Poleć znajomym: 

Dodaj komentarz

Twój email nie jest nigdy rozpowszechniany. Wymagane pola oznaczone są *

*
*