Badanie PARP i MillwardBrown SMG/KRC w ramach projektu „Ogólnopolskiego programu promocji i szkoleń dla przedsiębiorców Telepraca II”

Jesteś tu: zdalniej.pl » Rynek telepracy » Raporty » Badanie PARP i MillwardBrown SMG/KRC w ramach projektu „Ogólnopolskiego programu promocji i szkoleń dla przedsiębiorców Telepraca II”

Geneza: Badanie przeprowadzono w ramach projektu „Ogólnopolski program promocji i szkoleń dla przedsiębiorców Telepraca II” realizowanego na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Metodologia: Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badawczy MillwardBrown SMG/KRC w lutym 2010. Próba wynosiła 800 respondentów. Celem badania było sprawdzenie efektywności kampanii promującej telepracę przez PARP w okresie 2009-2011 oraz kampanii świadomościowej realizowanej w ramach usługi Telepraca – nowa forma organizacji w przedsiębiorstwach, która jest częścią projektu „Ogólnopolski program promocji i szkoleń dla przedsiębiorców Telepraca II”. Badanie miało charakter pretestu i było jednym z pięciu, które planowano przeprowadzić.

 

UWAGA. Jeśli szukasz ogólnych informacji o telepracy (pracy zdalnej, e-pracy, teledojazdach) to nie znajdziesz ich tutaj. Opis publikacji zawiera jedynie kluczowe zagadnienia w niej poruszane. Wiele publikacji powtarza te same fakty, dlatego je zebraliśmy i zapraszam do osobnych artykułów, stanowiących zbiorcze podsumowanie prac wiele autorów:

 

Kluczowe zagadnienia poruszane w badaniu:

Wyniki badania są krótkie, więc przytoczę ich większość, niemniej odsyłam do zainteresowanych do bezpośredniego źródła. Badanie wykazało, że:

  • 82,9% respondentów stwierdziło, że zna termin telepraca, z czego wśród pracownik jest większy odsetek osób znających telepracę (89,9%), niż wśród kadry kierowniczej (81,1%). Niestety na stronie z wynikami badania nie można znaleźć definicji telepracy, ale wstęp może sugerować, że posługiwano się definicją z Kodeksu pracy.
  • 11,2% pracowników chciałoby wyłącznie telepracować, 36,6% częściowo telepracować, a 58,4% nie chciałoby telepracować (pytanie było wielokrotnego wyboru, więc odpowiedzi nie sumują się do 100%, ale odpowiedzi można również interpretować następująco: 58,4% pracowników nie chciałoby, a 41,6% chciałoby telepracować).
  • Telepraca jest znacznie popularniej w mikro i małych przedsiębiorstwach (od 1 do 49 pracowników), gdzie nie chciałoby telepracować 51,7%, niż w większych organizacjach (od 50 pracowników), gdzie telepracować, by nie chciało aż 71,7% zatrudnionych.
  • 3,2% przedsiębiorstw zatrudnia wyłącznie telepracowników, w 9,7% firm część załogi to telepracownicy, a w przypadku 88,4% polskich organizacji nie jest stosowana telepraca.
  • Większe firmy powyżej 50 pracowników, rzadziej zatrudniają telepracowników (nie zatrudnia ich 92,2% większych przedsiębiorstw), niż mniejsze organizacje (w ich wypadku 86,2% nie korzysta z telepracy).

 

Opinia o badaniu:

Wyniki badania przedstawiają zaledwie parę statystyk, ale za to bardzo istotnych. Rezultaty są mniej obiecujące dla telepracy, aniżeli badania PBS DGA z 2005 (w którym 80% kierowników odpowiedziało, że nie stosuje telepracy w porównaniu do 88,4% w omawianym badaniu). Badanie jednak były przeprowadzone przez różne podmioty i wg innej metodologii, więc wniosek i spadku zainteresowania telepracą wśród firm może być pochopny. Być może jednak w Polsce na telepracę wpłynęły skutki kryzysu, który np. w USA zmniejszył liczbę telepracowników. Faktem jednak jest, że wszystkie omówienia, które dotyczyły Polski (czyli oprócz wcześniej wymienionych także SIBIS Polska) wskazuje na niskie zainteresowania telepracą nad Wisłą. Może jednak dziwić, że wśród większych firmy jest mniejsze zainteresowanie telepracą niż w mikro i małych przedsiębiorstwach.

Mam nadzieję, że wkrótce zostaną przeprowadzone zgodnie z zapowiedzią kolejne badania odnośnie telepracy, lecz tym razem będą one bogaciej przedstawione. Przyznam, że nie podobało mi się i nie rozumiałem, dlaczego pytania o telepracę były wielokrotnego wyboru i umożliwiały ankietowanemu zaznaczyć sprzeczne odpowiedzi.

Źródło: http://www.telepraca.gov.pl/telepraca,informacje_ogolne04021.html


Poleć znajomym: 

Dodaj komentarz

Twój email nie jest nigdy rozpowszechniany. Wymagane pola oznaczone są *

*
*