Geneza: Napisany przez firmę badawczą Wainhouse Research na zlecenie Microsoft
Rok publikacji: 2008
Liczba stron: 20
UWAGA. Jeśli szukasz ogólnych informacji o telepracy (pracy zdalnej, e-pracy, teledojazdach) to nie znajdziesz ich tutaj. Opis publikacji zawiera jedynie kluczowe zagadnienia w niej poruszane. Wiele publikacji powtarza te same fakty, dlatego je zebraliśmy i zapraszam do osobnych artykułów, stanowiących zbiorcze podsumowanie prac wiele autorów:
- Definicja telepracy
- Korzyści telepracy
- Bariery i problemy telepracy
- Jakie cechy powinien mieć telepracownik?
- Jakie cechy powinien mieć telekierownik?
Kluczowe zagadnienia poruszane w publikacji:
Autorzy powołują się na następującą definicję telepracy:
Telepraca jest dowolną formą wprowadzenia technologii przetwarzania informacji (jak np. telekomunikacja i/lub komputery) w miejsce typowej podróży służbowej związanej z wykonywaniem pracy lub przeniesieniem pracy do pracownika, zamiast pracownika do pracy.
Czytaj więcej o definicjach telepracy.
Twórcy publikacji przytoczyli także dane dostarczone przez Gartner Dataquest, które mówią, że w 2007 40 mln na świecie pracowało co najmniej 1 dzień w tygodniu w domu, a predykcje na 2011 wskazują na 46,3 mln osób. Autorzy opisują także jakie zmiany zaszły w stosunku do telepracy wśród 100 najlepszych firm wg magazynu Fortune – w 1998 18% z nich pracowało nad zapewnieniem możliwości telepracy swoim pracownikom, natomiast w 2007 odsetek ten wzrósł do 82%.
Analitycy Wainhouse Research sugerują, że czasami najlepszą sposobnością do wdrożenia telepracy są czynniki zewnętrzn, a w szczególności przeprowadzka firmy.
Autorzy w okresie 02.-04.2008 przeprowadzili szereg wywiadów z kierownikami z 22 organizacji, znajdujących się na liście Fortune 1000. Jej skutkiem jest m.in. lista technologii, które zdaniem odpowiadających w największym stopniu sprzyjają telepracy:
- Bezpieczny dostęp do sieci – wskazało na niego 10 osób spośród badanych.
- Biznesowe linie telefoniczne – 8 osób.
- Konferencje internetowe – 5 osób.
- Wiadomości błyskawiczne (Instant Messaging) – 4 osoby.
- Konferencje audio – 3 osoby.
- Repozytorium dokumentów – 1 osoba.
- Konferencje wideo – 1 osoba.
Na zakończenie pragnę pokazać rysunek stworzony przez Wainhouse Reseach, który fantastycznie oddaje idealne warunki do rozwoju telepracy:
Źródło: „Telepraca – odpowiedź na wyzwania związane z rozproszonym biznesem XXI wieku” s.10, Wainhouse Research 2008
Opinia o publikacji:
Raport jest odtwórczy i nie licząc kilku statystyk nie ma nic nowego. Ponadto jest w nim kilka dziwnych rzeczy – np. podział telepracowników uważam za wprowadzający w bład, ponieważ uwzględniają w nim pracowników fizycznych.Autorzy przyjęli też niezrozumiała dla mnie konwencję, by słowo „telepraca” zawsze pisać z dużej litery. Największą wadą raportu jest nachalne reklamowanie produktów Microsoft – choć z początku może się wydawać, że tak nie jest, to z każdą kolejną stroną rośnie natężenie product placement.
Pobierz raport
Pobierz raport „Telepraca – odpowiedź na wyzwania związane z rozproszonym biznesem XXI wieku”