Geneza: Napisany przez US General Services Administration oraz Telework Exchange
Rok publikacji: 2008
Liczba stron: 14
UWAGA. Jeśli szukasz ogólnych informacji o telepracy (pracy zdalnej, e-pracy, teledojazdach) to nie znajdziesz ich tutaj. Opis publikacji zawiera jedynie kluczowe zagadnienia w niej poruszane. Wiele publikacji powtarza te same fakty, dlatego je zebraliśmy i zapraszam do osobnych artykułów, stanowiących zbiorcze podsumowanie prac wiele autorów:
- Definicja telepracy
- Korzyści telepracy
- Bariery i problemy telepracy
- Jakie cechy powinien mieć telepracownik?
- Jakie cechy powinien mieć telekierownik?
Kluczowe zagadnienia poruszane w publikacji:
Telework Exchange definiuje telepracę jako:
Any arrangement in which an employee regularly performs officially assigned duties at home or other work sites geographically convenient to the residence of the employee.
[tłumaczenie] Każde porozumienie, w którym pracownik regularnie wykonuje oficjalnie przydzielone obowiązki w domu lub w zakładach pracy, które najbardziej mu odpowiadają pod kątem odległości od jego miejsca zamieszkania.
Czytaj więcej o definicjach telepracy.
Korzyści telepracy były tak często dowodzone w administracji, że w prawie publicznym istnieje zapis, który nakazuje agencjom federalnym „stanowić politykę zgodnie z którą pracownicy spełniający dane wymagania mogli uczestniczyć w teledojazdach w maksymalnym stopniu, który nie obniży wydajności pracownika” (w oryginale „establish a policy under which eligible employees of the agency may participate in telecommuting to the maximum extent possible without diminished employee performance” na podstawie Public Law 106-346 §359).
Ponieważ raport jest odtwórczy, powtarza się w nim większość już znanych korzyści telepracy. Typowe dla publikacji dla administracji jest stawienia na pierwszym miejscu zalety decentralizacji (COOP – Contynuity of Operations Planning). Raport wskazuje także problem wyznaczenia odpowiednich miar do oceny efektywności pracowników, ale podaje przykład, że w Departamencie Sprawiedliwości, dzięki telepracy produktywność wzrosła o 71%. Telepraca umożliwia także wsparcie opieki nad innymi (np. możemy zatrudnić tańszą opiekunkę i mieć na nią oko) – autorzy raportu powołują się na badania, z których wynikało, że 53% telepracowników kimś się zajmowało i 91% stwierdziło, że telepraca pomogła im w opiece.
Opinia o publikacji:
Raport jest odtwórczy i przypomina podstawowe korzyści telepracy przede wszystkim z perspektywy administracji publicznej.