Autorzy: Kate Lister, Tom Harnish [więcej o autorach]
Rok publikacji: 2011
Liczba stron: 18
UWAGA. Jeśli szukasz ogólnych informacji o telepracy (pracy zdalnej, e-pracy, teledojazdach) to nie znajdziesz ich tutaj. Opis publikacji zawiera jedynie kluczowe zagadnienia w niej poruszane. Wiele publikacji powtarza te same fakty, dlatego je zebraliśmy i zapraszam do osobnych artykułów, stanowiących zbiorcze podsumowanie prac wiele autorów:
- Definicja telepracy
- Korzyści telepracy
- Bariery i problemy telepracy
- Jakie cechy powinien mieć telepracownik?
- Jakie cechy powinien mieć telekierownik?
Kluczowe zagadnienia poruszane w publikacji:
Raport powstał przed jego „kanadyjskiem” odpowiednikiem „WORKshift Canada” i również polegał na zebraniu danych z wielu źródeł oraz na dokonaniu symulacji korzyści telepracy wyrażonych wartościowo w brytyjskich funtach (GBP).
Oto poglądowe dane dotyczące sytuacji telepracy w Wielkiej Brytanii:
- 2/3 zawodów nadaje się do telepracy.
- 4,9% brytyjskich zatrudnionych pracuje głównie z domu.
- 2/3 pracowników chciałoby pracować w domu, gdyby miało możliwość, z czego 1/3 pozwoliłaby sobie na obniżkę pensji za opcję telepracy.
- 16% Brytyjczyków rozważało zmianę pracy z powodu długich dojazdów.
- UK na tle UE27 + Norwegia wypada przeciętnie i zajmuje dwunaste miejsce wśród państw, które umożliwiają telepracę przez 1/4 czasu.
Każda korzyść telepracy była przedstawiona po kolei i osobno są symulowane korzyści. Poniżej prezentuję jedynie ich podsumowanie, a przed tym zademonstruję założenia autorów.
- Osoba telepracująca pracowałaby 2 dni w domu, a 3 dni w siedzibie.
- 50% siły roboczej nadaje się do telepracy, a 67% z nich chciałoby telepracować.
- Przyjęto, że przeciętny wzrost produktywności wyniósłby 20%.
- Roczny dochód na Brytyjczyka wynosił 25720 GBP.
A oto wyniki symulacji:
KORZYŚCI | Na jednego pracownika | Dla całej gospodarki brytyjskiej | |
Dla pracodawcy |
3 084 |
100% |
23 miliardy |
– wzrost produktywności |
~2 097 |
68% |
15,3 miliarda |
– oszczędność na najmie |
~555 |
18% |
4,2 miliarda |
– mniej nieobecności |
~401 |
13% |
3,2 miliarda |
– spadek rotacji załogi |
~31 |
1% |
287 milionów |
Dla pracownika |
1 049 |
X |
7,4 miliarda |
Dla społeczności |
284 |
X |
2,1 miliarda |
RAZEM |
4 417 |
X |
32,5 miliarda |
Wartości wyrażone w funtach brytyjskich (GBP) i mówią o korzyściach występujących rocznie.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie K. Lister, T. Harnish, The Shifting Nature of Work in the UK: Bottom Line Benefits of Telework, 2011, s.6-12
Porównajmy strukturę korzyści w Wielkiej Brytanii i Kanadzie na podstawie raportów napisanych według analogicznej metodologii w tym samym roku przez tych samych autorów.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie K. Lister, T. Harnish, The Shifting Nature of Work in the UK: Bottom Line Benefits of Telework, 2011, s.12 oraz K. Lister, T. Harnish, WORKshift Canada, 2011, s.23
Widzimy, że w obu państwach największe korzyści występują po stronie pracodawcy, jednak w Kanadzie struktura korzyści w wartościach pieniężnych jest wskazuje na jeszcze większy udział korzyści pracodawcy oraz relatywnie znikome korzyści dla społeczności.
Opinia o publikacji:
Publikacja powstała w tym samym roku, co publikacja Telework Research Network o Kanadzie i jest skonstruowana w identyczny sposób. Choć raport był sponsorowany przez Citrix, to oprócz wzmianki na początku i na końcu nie ma więcej informacji o tym producencie, a w samej treści raportu brak product placement. Sama wartość merytoryczna publikacji zasługuje na pochwały i pragnę, by podobny raport powstał dla rynku polskiego, niemniej przyznaję, że raport o Kanadzie (powstał później) jest trochę lepiej zrobiony, a wnioski lepiej eksponowane.
Pobierz raport
Pobierz raport „The Shifting Nature of Work in the UK: Bottom Line Benefits of Telework”