Organizacja domowego biura

Jesteś tu: zdalniej.pl » Jak uzyskać work-life balance pracując w domu? » Organizacja domowego biura

Pokaż spis treści

Właściwe rozplanowanie miejsca pracy w domu pozwoli i skuteczniej rozgraniczyć sferę zawodową od prywatnej, co jest niesamowicie istotne dla Twojej psychicznej higieny pracy. Poniżej propozycje organizacji domowego biura, począwszy od sytuacji najbardziej komfortowej, skończywszy na tej najmniej.

Gabinet w osobnym pokoju

Możesz należeć do grona tych szczęściarzy, którzy posiadają więcej pokoi niż potrzebują i jeden możesz przeznaczyć na gabinet. Jest to sytuacja idealna i wszystkim życzę, by wcześniej czy później stać chyba na tyle duży dom, by wygospodarować jeden pokój tylko i wyłącznie do pracy.

Umeblowanie i uposażenie domowego gabinetu właściwie nie różni się od aranżacji typowego biura, więc łatwo będzie Ci znaleźć meble.

Nie mam osobnego pokoju do biura, ale mam 2 komputery

Jeśli Twoje miejsce pracy znajduje się w salonie lub sypialni, posiadanie dwóch komputerów może okazać się bardzo pomocne. Jeden komputer niech będzie przeznaczony wyłącznie na przyjemności (oglądanie filmów, gry komputerowe, przeglądanie stron internetowych dla przyjemności), a drugi wyłącznie do pracy. Ale uwaga: nie chodzi o to, by pracować / relaksować się przy tym samym biurku, a jedyna zmiana polegałaby na chowaniu jednego laptopa i wyciąganiu drugiego! Musisz posiadać osobne stanowiska dla obu komputerów!  Dzięki odpowiedniemu umeblowaniu swoje domowe biuro możesz „chować” i „wyciągać”:

  • Wydziel przestrzeń. Możesz to osiągnąć, dzięki np. składanemu parawanowi.
  • Schowaj komputer „w meblu”. Odpowiedni mebel pomoże Ci otwierać/zamykać domowe biuro, kiedy tylko chcesz. Wystarczy nawet zwykła szafa lub regał, jak na obrazkach poniżej:


    (źródło inspiracji: http://blockedbydesign.blox.pl/2011/01/Domowe-biuro-Home-office.html)

 

Pamiętaj, że nie tworzysz sobie miejsca do pracy po to, by ładnie wyglądało (choć byłoby miło). Ma spełniać swoje podstawowy cel, czyli rozgraniczać sferę prywatną od zawodowej. Wkomponowanie stanowiska pracy do wystroju pokoju, choć zalecane przez designerów, grozi tym, że zatrzesz granicę między życiem osobistym a pracą. Oczywiście można połączyć oba cele jak na poniższym przykładzie:

(źródło: http://www.homeofficedesignblog.com/small-offices-designs/your-suspended-homeoffice-design-154.html)

Domowe biuro jest tu zarówno wydzielone, jak i wkomponowane w pomieszczenie.

Nie mam osobnego pokoju do biura i mam jeden komputer

Jest to zdecydowanie najczęściej spotykana sytuacja. Nie mam możliwości dokonania fizycznej separacji części biurowej od części domowej, bo nasze „biuro” służy nam zarówno do pracy, jak i rozrywki. Jedyne co możesz zrobić, to dokonać rozgraniczenia w Twoim umyśle.

Możesz np. założyć, że pracujesz od 9 do 17 i ten okres przeznaczasz na pracę. Może to być skuteczne, jeśli chodzi o znalezienie work-life balance, ale kłóci się ze sposobem na poprawę Twojej efektywności oraz być może Twoim motywami, dla których chcesz pracować w domu (np. mieć więcej czasu dla siebie), dlatego odradzam ten sposób.

Lepiej skorzystać z techniki NLP kotwica, która polega na wyzwalaniu pewnych emocji względem pewnego bodźca. Działa w sposób analogiczny jak efekt Pawłowa. Chcesz móc wywołać w sobie na zawołanie dwa stany: „teraz pracuję” oraz „teraz mam wolne”. Potrzebne są Ci do tego dwie kotwice. Mogą być symboliczne i kiedy pracujesz możesz kłaść na biurku jedną maskotkę, a kiedy kończysz pracę tę chować i wyciągać inną:

Może to wydawać się zabawne, ale ludzka psychika jest bardzo podatna na tego typu uwarunkowania i bodźce.

Oczywiście zamiast maskotek możesz stosować COKOLWIEK innego.

Spis treści

pdf
Za dużo tekstu, by przeczytać na raz? Ściągnij cały poradnik w PDF!
12 stron, dzięki którym poprawisz higienę pracy w domu!