Jak znaleźć telepracownika?

Jesteś tu: zdalniej.pl » Dla pracodawcy » Jak znaleźć telepracownika?

Poszukiwania telepracownika są podobne do poszukiwań pracownika do określonego zakładu pracy. W obu przypadkach musisz:

  • określić wymagania i obowiązki dla nowego pracownika,
  • przygotować ofertę pracy,
  • zamieścić ją w portalach rekrutacyjnych i/lub gazetach,
  • a na końcu przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną.

W artykule koncentruję się na rekrutacji przez Internet.

 

Darmowe zamieszczanie ogłoszeń o pracę

Powinieneś zacząć od umieszczenia ofert pracy tam gdzie możesz zrobić to za darmo. W popularnych i znanych serwisach rekrutacyjnych zamieszczenie ogłoszenia kosztuje około 500 zł za miesiąc. Czy na pewno chcesz wydać te pieniądze, jeśli zasięg wszystkich darmowych serwisów rekrutacyjnych oraz agregatów ofert w niedużo mniejszym stopniu dociera do potencjalnych kandydatów?

Oto lista serwisów rekrutacyjnych, gdzie możesz umieścić ofertę za darmo w największego do najmniejszego (w nawiasie liczba realnych użytkowników miesięcznie wg badania Megapanel kwieceń 2011):

* Infopraca jest płatna dla pracodawców zatrudniających powyżej 100 osób oraz dla agencji rekrutacyjnych.

Swoją ofertę możesz zamieścić także w bezpłatnych serwisach ogłoszeniowych takich jak:

Po umieszczeniu swojej oferty pracy np. w infopraca.pl możesz dodatkowo liczyć na to, że ta oferta się pojawi się w agregatach ofert prac (w nawiasie liczba realnych użytkowników miesięcznie wg badania Megapanel kwieceń 2011)
jobrapido.pl (1 328 989)
indeed.com (838 968)
praca.money.pl (712 874)
careerjet.pl (333 533)
praca.egospodarka.pl (324 647)

Widać więc, że ruch na agregatach ofert może być większy niż w samych serwisach rekrutacyjnych.

UWAGA: Jeśli chcesz, by Twoja oferta była wyświetlana również na zdalniej.pl pamiętaj, by zawrzeć w treści (a najlepiej w tytule) frazę “praca zdalna”.

 

Płatne zamieszczanie ogłoszeń o pracę

Jeśli nie udało Ci się znaleźć pracownika poprzez bezpłatne serwisy rekrutacyjne, możesz pomyśleć o skorzystaniu z największych płatnych stron tego typu. Rozpatrzmy trzech liderów (w nawiasie liczba realnych użytkowników miesięcznie wg badania Megapanel kwieceń 2011):
goldenline.pl (1 987 121)
pracuj.pl (1 680 248) + strona partnerska pracuj praca.wp.pl (1 824 059)
gazetapraca.pl (1 507 538) + strona partnerska gazetapraca praca.onet.pl (150 454)

Na pewno nie ma sensu wykupić oferty we wszystkich tego typu serwisach, ale na który się zdecydować? Zaletą pracuj.pl jest np. strona partnerska o bardzo dużym ruchu. Natomiast goldenline.pl, który jest bardziej serwisem społecznościowym, skutecznie personalizuje oferty dla swoich użytkowników. Poniżej przedstawiam ranking płatnych serwisów ogłoszeniowych.

Nazwa

Liczba RU Koszt za miesiąc Punktacja

pracuj.pl

1680248 490 za 35 dni

2000

goldenline.pl

1987121 490 za 28 dni

1892

gazetapraca.pl

1507538 470 za 35 dni

1871

—————-  ———  —-  —————-  —-

kariera.pl

398112 60 bez ograniczeń

6635

praca.gratka.pl

588725 100 za 31 dni

3042

szybkopraca.pl

340261 59,9 za 30 dni

2840

praca.pl

825376 347 za 28 dni

1110

jobexpress.pl

69962 99 za 180 dni

707

monsterpolska.pl

290271 395 za 30 dni

367

stepstone.pl

235072 350 za 30 dni

336

jobs.pl

95707 360 za 30 dni

133

regiopraca.pl 52456 300 za 30 dni

87

Zaznaczone na czerwono mniej się opłacają niż, którykolwiek z trzech najpopularniejszych serwisów rekrutacyjnych.

Metodologia:
Statystyki RU wg badania Megapanel kwiecień 2011.
Cennik aktualny na dzień 20.07.2011
Punkty są liczone według formuły:
[liczba realnych użytkowników] x 1/[cena normalnego ogłoszenia] x [długość emisji oferty] / 60. Same punkty NIC NIE ZNACZĄ, a jedynie służą do porównania poszczególnych ofert. Przyjęto założenie, że jeśli emisja oferty przekracza 60 dni, wówczas w obliczeniach jest traktowano jako 60 dni, czyli serwisy nie są dodatkowo premiowane, jeśli oferta jest emitowana przez dłuższy okres. W obliczeniach pominięto serwisy partnerskie i agregaty ofert.

Między trzema serwisami o największym zasięgu, a pozostałymi jest przepaść zobrazowana przez grubą czarną kreskę. Wynika ona z tego, że z płatnych serwisów rekrutacyjnych opłaca się skorzystać dopiero, jeśli poprzez darmowe nie udało nam się znaleźć odpowiedniego pracownika lub zależy nam na czasie. Trzy strony rekrutacyjnym o największym ruchu mają większy zasięg niż infopraca i inne bezpłatne serwisy, więc istnieje większe prawdopodobieństwo, że znajdziesz pracownika. Nie ma z kolei sensu korzystać z mniejszych serwisów rekrutacyjnych, ponieważ mają mniejszy zasięg niż ich bezpłatne odpowiedniki. Na czerwono zaznaczono nazwy serwisów, które na dodatek mają mniej punktów w rankingu niż pierwsza trójka, więc są po prostu nieopłacalne.

W rankingu płatnych serwisów wygrał pracuj.pl. Pamiętaj jednak, że różnice nie są takie duże.

 

Wideorozmowa kwalifikacyjna

Z telepracownikiem będziesz mieć kontakt przede wszystkim za pomocą środków komunikacji elektronicznej, dlatego rozmowa kwalifikacyjna powinna być również przeprowadzona za ich pomocą. Zwykły komunikator taki jak Skype w zupełności wystarczy.

Kandydat musi być po swojej stronie zaopatrzony w kamerkę internetową. Najtańsza kamera kosztuje 40 zł + koszty przesyłki, więc argument, że nie ma kamery i jej nie kupi dyskwalifikuje takiego pracownika jeszcze przed rozmową. Często ludzie, którzy jadą na rozmowę kwalifikacyjną są w stanie więcej wydać na samą podróż (pociąg, taksówka).

Może Cię także zainteresować artykuł o idealnych cechach pracownika zdalnego, na które należy zwrócić szczególną uwagę podczas rekrutacji.