Jak znaleźć telepracownika?

Jesteś tu: zdalniej.pl » Rynek telepracy » Porady » Porady dla pracodawcy » Jak znaleźć telepracownika?

Poszukiwania telepracownika są podobne do poszukiwań pracownika do określonego zakładu pracy. W obu przypadkach musisz:

  • określić wymagania i obowiązki dla nowego pracownika,
  • przygotować ofertę pracy,
  • zamieścić ją w portalach rekrutacyjnych i/lub gazetach,
  • a na końcu przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną.

W artykule koncentruję się na rekrutacji przez Internet.

Darmowe zamieszczanie ogłoszeń o pracę

Powinieneś zacząć od umieszczenia ofert pracy tam gdzie możesz zrobić to za darmo. W popularnych i znanych serwisach rekrutacyjnych zamieszczenie ogłoszenia kosztuje około 500 zł za miesiąc. Czy na pewno chcesz wydać te pieniądze, jeśli zasięg wszystkich darmowych serwisów rekrutacyjnych oraz agregatów ofert w niedużo mniejszym stopniu dociera do potencjalnych kandydatów?

Oto lista serwisów rekrutacyjnych, gdzie możesz umieścić ofertę za darmo w największego do najmniejszego (w nawiasie liczba realnych użytkowników miesięcznie wg badania Megapanel wrzesień 2011):

* Infopraca jest płatna dla pracodawców zatrudniających powyżej 100 osób oraz dla agencji rekrutacyjnych.

Swoją ofertę możesz zamieścić także w bezpłatnych serwisach ogłoszeniowych takich jak:

Po umieszczeniu swojej oferty pracy np. w infopraca.pl możesz dodatkowo liczyć na to, że ta oferta się pojawi się w agregatach ofert prac (w nawiasie liczba realnych użytkowników miesięcznie wg badania Megapanel wrzesień 2011)

 

Widać więc, że ruch na agregatach ofert może być większy niż w samych serwisach rekrutacyjnych.

UWAGA: Jeśli chcesz, by Twoja oferta była wyświetlana również na Zdalniej.pl pamiętaj, by zawrzeć w treści (a najlepiej w tytule) frazę “praca zdalna”.

Płatne zamieszczanie ogłoszeń o pracę

Jeśli nie udało Ci się znaleźć pracownika poprzez bezpłatne serwisy rekrutacyjne, możesz pomyśleć o skorzystaniu z największych płatnych stron tego typu. Rozpatrzmy trzech liderów (w nawiasie liczba realnych użytkowników miesięcznie wg badania Megapanel kwieceń 2011):
goldenline.pl (2 044 833)
pracuj.pl (1 836 653) + strona partnerska pracuj praca.wp.pl (1 991 802)
gazetapraca.pl (1 427 895) + strona partnerska gazetapraca praca.onet.pl (174 031)

Na pewno nie ma sensu wykupić oferty we wszystkich tego typu serwisach, ale na który się zdecydować? Zaletą pracuj.pl jest np. strona partnerska o bardzo dużym ruchu. Natomiast goldenline.pl, który jest bardziej serwisem społecznościowym, skutecznie personalizuje oferty dla swoich użytkowników. Poniżej przedstawiam ranking płatnych serwisów ogłoszeniowych.

Nazwa Liczba RU Koszt za miesiąc Punktacja
pracuj.pl 1836653 390 za 35 dni 2747
gazetapraca.pl 1427895 370 za 35 dni 2251
goldenline.pl 2044833 490 za 28 dni 1947
—————-  ———  —-  —————-  —-
kariera.pl 368151 60 bez ograniczeń 6135
jobexpress.pl 122978 29 za 180 dni 4240
szybkopraca.pl 241651 19 za 6 dni 1271
praca.pl 932011 347 za 28 dni 1253
praca.gratka.pl 632008 300 za 31 dni 1088
monsterpolska.pl 326652 295 za 30 dni 553
stepstone.pl 341250 350 za 30 dni 487

Zaznaczone na czerwono mniej się opłacają niż, którykolwiek z trzech najpopularniejszych serwisów rekrutacyjnych.

Metodologia:
Statystyki RU wg badania Megapanel wrzesień 2011.
Cennik aktualny na dzień 19.12.2011
Punkty są liczone według formuły:
[liczba realnych użytkowników] x 1/[cena normalnego ogłoszenia] x [długość emisji oferty] / 60. Same punkty NIC NIE ZNACZĄ, a jedynie służą do porównania poszczególnych ofert. Przyjęto założenie, że jeśli emisja oferty przekracza 60 dni, wówczas w obliczeniach jest traktowano jako 60 dni, czyli serwisy nie są dodatkowo premiowane, jeśli oferta jest emitowana przez dłuższy okres. W obliczeniach pominięto serwisy partnerskie i agregaty ofert.

Między trzema serwisami o największym zasięgu, a pozostałymi jest przepaść zobrazowana przez grubą czarną kreskę. Wynika ona z tego, że z płatnych serwisów rekrutacyjnych opłaca się skorzystać dopiero, jeśli poprzez darmowe nie udało nam się znaleźć odpowiedniego pracownika lub zależy nam na czasie. Trzy strony rekrutacyjnym o największym ruchu mają większy zasięg niż infopraca i inne bezpłatne serwisy, więc istnieje większe prawdopodobieństwo, że znajdziesz pracownika. Nie ma z kolei sensu korzystać z mniejszych serwisów rekrutacyjnych, ponieważ mają mniejszy zasięg niż ich bezpłatne odpowiedniki. Na czerwono zaznaczono nazwy serwisów, które na dodatek mają mniej punktów w rankingu niż pierwsza trójka, więc są po prostu nieopłacalne.

W rankingu płatnych serwisów wygrał pracuj.pl. Pamiętaj jednak, że różnice nie są takie duże.

Wideorozmowa kwalifikacyjna

Z telepracownikiem będziesz mieć kontakt przede wszystkim za pomocą środków komunikacji elektronicznej, dlatego rozmowa kwalifikacyjna powinna być również przeprowadzona za ich pomocą. Zwykły komunikator taki jak Skype w zupełności wystarczy.

Kandydat musi być po swojej stronie zaopatrzony w kamerkę internetową. Najtańsza kamera kosztuje 40 zł + koszty przesyłki, więc argument, że nie ma kamery i jej nie kupi dyskwalifikuje takiego pracownika jeszcze przed rozmową. Często ludzie, którzy jadą na rozmowę kwalifikacyjną są w stanie więcej wydać na samą podróż (pociąg, taksówka).

Może Cię także zainteresować artykuł o idealnych cechach pracownika zdalnego, na które należy zwrócić szczególną uwagę podczas rekrutacji.


Poleć znajomym: 

Komentarze (1)

  1. pondok poker
    Napisany 05/08/2015 o 11:59 | Link

    Między trzema serwisami o największym zasięgu, a pozostałymi jest przepaść zobrazowana przez grubą czarną kreskę. Wynika ona z tego, że z płatnych serwisów rekrutacyjnych opłaca się skorzystać dopiero, jeśli poprzez darmowe nie udało nam się znaleźć odpowiedniego pracownika lub zależy nam na czasie. Trzy strony rekrutacyjnym o największym ruchu mają większy zasięg niż infopraca i inne

Dodaj komentarz

Twój email nie jest nigdy rozpowszechniany. Wymagane pola oznaczone są *

*
*