Poszukiwania telepracownika są podobne do poszukiwań pracownika do określonego zakładu pracy. W obu przypadkach musisz:
- określić wymagania i obowiązki dla nowego pracownika,
- przygotować ofertę pracy,
- zamieścić ją w portalach rekrutacyjnych i/lub gazetach,
- a na końcu przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną.
W artykule koncentruję się na rekrutacji przez Internet.
Darmowe zamieszczanie ogłoszeń o pracę
Powinieneś zacząć od umieszczenia ofert pracy tam gdzie możesz zrobić to za darmo. W popularnych i znanych serwisach rekrutacyjnych zamieszczenie ogłoszenia kosztuje około 500 zł za miesiąc. Czy na pewno chcesz wydać te pieniądze, jeśli zasięg wszystkich darmowych serwisów rekrutacyjnych oraz agregatów ofert w niedużo mniejszym stopniu dociera do potencjalnych kandydatów?
Oto lista serwisów rekrutacyjnych, gdzie możesz umieścić ofertę za darmo w największego do najmniejszego (w nawiasie liczba realnych użytkowników miesięcznie wg badania Megapanel wrzesień 2011):
- infopraca.pl* (1 091 148)
- gowork.pl (978 094)
- jobisjob.pl (304 786)
- praca4u.net (215 227)
- pracawita.pl (167 204)
- jobmatch.pl (159 524)
- jobexplorer.pl (153 014)
- hrc.pl (76 323)
- zarabiaj.pl (65 492)
* Infopraca jest płatna dla pracodawców zatrudniających powyżej 100 osób oraz dla agencji rekrutacyjnych.
Swoją ofertę możesz zamieścić także w bezpłatnych serwisach ogłoszeniowych takich jak:
Po umieszczeniu swojej oferty pracy np. w infopraca.pl możesz dodatkowo liczyć na to, że ta oferta się pojawi się w agregatach ofert prac (w nawiasie liczba realnych użytkowników miesięcznie wg badania Megapanel wrzesień 2011)
- jobrapido.pl (1 228 505)
- praca.money.pl (753 768)
- indeed.com (569 367)
- careerjet.pl (376 693)
- praca.egospodarka.pl (308 128)
Widać więc, że ruch na agregatach ofert może być większy niż w samych serwisach rekrutacyjnych.
UWAGA: Jeśli chcesz, by Twoja oferta była wyświetlana również na Zdalniej.pl pamiętaj, by zawrzeć w treści (a najlepiej w tytule) frazę “praca zdalna”.
Płatne zamieszczanie ogłoszeń o pracę
Jeśli nie udało Ci się znaleźć pracownika poprzez bezpłatne serwisy rekrutacyjne, możesz pomyśleć o skorzystaniu z największych płatnych stron tego typu. Rozpatrzmy trzech liderów (w nawiasie liczba realnych użytkowników miesięcznie wg badania Megapanel kwieceń 2011):
goldenline.pl (2 044 833)
pracuj.pl (1 836 653) + strona partnerska pracuj praca.wp.pl (1 991 802)
gazetapraca.pl (1 427 895) + strona partnerska gazetapraca praca.onet.pl (174 031)
Na pewno nie ma sensu wykupić oferty we wszystkich tego typu serwisach, ale na który się zdecydować? Zaletą pracuj.pl jest np. strona partnerska o bardzo dużym ruchu. Natomiast goldenline.pl, który jest bardziej serwisem społecznościowym, skutecznie personalizuje oferty dla swoich użytkowników. Poniżej przedstawiam ranking płatnych serwisów ogłoszeniowych.
Nazwa | Liczba RU | Koszt za miesiąc | Punktacja | |
pracuj.pl | 1836653 | 390 | za 35 dni | 2747 |
gazetapraca.pl | 1427895 | 370 | za 35 dni | 2251 |
goldenline.pl | 2044833 | 490 | za 28 dni | 1947 |
—————- | ——— | —- | —————- | —- |
kariera.pl | 368151 | 60 | bez ograniczeń | 6135 |
jobexpress.pl | 122978 | 29 | za 180 dni | 4240 |
szybkopraca.pl | 241651 | 19 | za 6 dni | 1271 |
praca.pl | 932011 | 347 | za 28 dni | 1253 |
praca.gratka.pl | 632008 | 300 | za 31 dni | 1088 |
monsterpolska.pl | 326652 | 295 | za 30 dni | 553 |
stepstone.pl | 341250 | 350 | za 30 dni | 487 |
Zaznaczone na czerwono mniej się opłacają niż, którykolwiek z trzech najpopularniejszych serwisów rekrutacyjnych.
Metodologia:
Statystyki RU wg badania Megapanel wrzesień 2011.
Cennik aktualny na dzień 19.12.2011
Punkty są liczone według formuły:
[liczba realnych użytkowników] x 1/[cena normalnego ogłoszenia] x [długość emisji oferty] / 60. Same punkty NIC NIE ZNACZĄ, a jedynie służą do porównania poszczególnych ofert. Przyjęto założenie, że jeśli emisja oferty przekracza 60 dni, wówczas w obliczeniach jest traktowano jako 60 dni, czyli serwisy nie są dodatkowo premiowane, jeśli oferta jest emitowana przez dłuższy okres. W obliczeniach pominięto serwisy partnerskie i agregaty ofert.
Między trzema serwisami o największym zasięgu, a pozostałymi jest przepaść zobrazowana przez grubą czarną kreskę. Wynika ona z tego, że z płatnych serwisów rekrutacyjnych opłaca się skorzystać dopiero, jeśli poprzez darmowe nie udało nam się znaleźć odpowiedniego pracownika lub zależy nam na czasie. Trzy strony rekrutacyjnym o największym ruchu mają większy zasięg niż infopraca i inne bezpłatne serwisy, więc istnieje większe prawdopodobieństwo, że znajdziesz pracownika. Nie ma z kolei sensu korzystać z mniejszych serwisów rekrutacyjnych, ponieważ mają mniejszy zasięg niż ich bezpłatne odpowiedniki. Na czerwono zaznaczono nazwy serwisów, które na dodatek mają mniej punktów w rankingu niż pierwsza trójka, więc są po prostu nieopłacalne.
W rankingu płatnych serwisów wygrał pracuj.pl. Pamiętaj jednak, że różnice nie są takie duże.
Wideorozmowa kwalifikacyjna
Z telepracownikiem będziesz mieć kontakt przede wszystkim za pomocą środków komunikacji elektronicznej, dlatego rozmowa kwalifikacyjna powinna być również przeprowadzona za ich pomocą. Zwykły komunikator taki jak Skype w zupełności wystarczy.
Kandydat musi być po swojej stronie zaopatrzony w kamerkę internetową. Najtańsza kamera kosztuje 40 zł + koszty przesyłki, więc argument, że nie ma kamery i jej nie kupi dyskwalifikuje takiego pracownika jeszcze przed rozmową. Często ludzie, którzy jadą na rozmowę kwalifikacyjną są w stanie więcej wydać na samą podróż (pociąg, taksówka).
Może Cię także zainteresować artykuł o idealnych cechach pracownika zdalnego, na które należy zwrócić szczególną uwagę podczas rekrutacji.
Komentarze (1)
Między trzema serwisami o największym zasięgu, a pozostałymi jest przepaść zobrazowana przez grubą czarną kreskę. Wynika ona z tego, że z płatnych serwisów rekrutacyjnych opłaca się skorzystać dopiero, jeśli poprzez darmowe nie udało nam się znaleźć odpowiedniego pracownika lub zależy nam na czasie. Trzy strony rekrutacyjnym o największym ruchu mają większy zasięg niż infopraca i inne