Badanie „Telepraca – Raport z badania 1000 przedsiębiorstw”

Jesteś tu: zdalniej.pl » Rynek telepracy » Raporty » Badanie „Telepraca – Raport z badania 1000 przedsiębiorstw”

Geneza: Badanie przeprowadzono w ramach projektu „Telepraca. Ogólnopolski program promocji i szkoleń dla przedsiębiorców” (pierwsza edycja) realizowanego na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Metodologia: Badanie zostało przeprowadzone przez PBS w okresie 11-12.2005. Próba wynosiła 1000 przedsiębiorstw o różnej wielkości z Polski, wybieranych losowo z branży, które najlepiej miały najlepsze perspektywy, jeśli chodzi o wykorzystanie telepracy. W małych i mikroprzedsiębiorstwami respondentami byli właściciele, a większych podmiotach menedżerowie wyższego szczebla (dyrektorowie lub szefowie działów HR). Badanie odbyło się w formie CASI (Computer Assisted Self-administrered Interview), czyli respondenci samodzielnie wypełniali ankietę na wskazanej stronie internetowej.

 

UWAGA. Jeśli szukasz ogólnych informacji o telepracy (pracy zdalnej, e-pracy, teledojazdach) to nie znajdziesz ich tutaj. Opis publikacji zawiera jedynie kluczowe zagadnienia w niej poruszane. Wiele publikacji powtarza te same fakty, dlatego je zebraliśmy i zapraszam do osobnych artykułów, stanowiących zbiorcze podsumowanie prac wiele autorów:

 

Kluczowe zagadnienia poruszane w badaniu:

Przytoczę jedynie najciekawsze wyniki badania, a zainteresowanych odsyłam bezpośredniego źródła. Zacznę od pytania dotyczącego definicji telepracy:

Jak Pan(i) sądzi, co to jest telepraca?

Procent
(N=1000)

Procent
(N=950)

wykonywanie przez pracowników pracy poza siedzibą firmy (tradycyjnym miejscem pracy) i przesyłanie efektów tej pracy za pomocą internetu lub innych technologii teleinformatycznych

59

62

praca wykonywana przez telefon (udzielanie informacji, ankietowanie, telemarketing)

23

25

dowolny rodzaj pracy wykonywanej poza siedzibą firmy/przedsiębiorstwa

7

8

żadne z powyższych

6

5

brak odpowiedzi

5

-

SUMA

100

100

Widać, że jedynie 59% respondentów właściwie rozumiało pojęcie telepracy. Niestety aż 23% ankietowanych utożsamiało telepracę z telemarketingiem. Wynik ten jest o tyle wysoki, że na stronie, na której znajdywała się ankieta, wyjaśniane były definicje. Wskazuje to na niski poziom edukacji społeczeństwa, jeśli chodzi o pracę zdalną.

15% przedstawicieli firm odpowiedziała, że w ich przedsiębiorstwach jest stosowana telepraca, 5% się nie wypowiedziało, a 80% zaprzeczyło. Telepraca występuje jednak najczęściej powierzchownie, ponieważ 2/3 telepracodawców zatrudnia tylko 1 telepracownika.

Kolejna tabela określają typ zadań najczęściej wykonywanych przez telepracowników:

Jakiego typu działalność wykonywana jest przez telepracowników w Pan(a/i) przedsiębiorstwie?

Procent wskazań (N=151)
wśród przedsiębiorstw stosujących telepracę

usługi finansowe

32,5

grafika komputerowa

28,1

księgowość

25,4

usługi prawnicze

21,6

sprzedaż, przedstawicielstwo handlowe

18,7

projekty techniczne („inżynierskie”)

17,7

projektowanie systemów informatycznych

15,7

praca edytorska, redaktorska

13,5

analizy ekonomiczne

11,7

badania marketingowe, rynkowe

11,4

projekty architektoniczne

9,0

copy writing

6,2

tłumaczenia

3,1

PR

1,4

tworzenie stron internetowych

0,4

praca naukowa

0,4

Inne

2,5

Odpowiedzi na inne pytanie pokazały, że telepracodawcy tylko w 49% przypadków powierzają telepracownikom zadania trudniejsze, wymagające pewnych specjalistycznych kwalifikacji. W 71% powierzane są zadanie łatwiejsze.

69% telepracowników pracuje w domu, 41% u klienta, 2% w telecentrum. Co ciekawe, aż 12% pracodawców nie wie, gdzie wykonują swoją pracę ich telepracownicy. Równocześnie 37% telepracodawców zatrudnia telepracowników, którzy całą swoją pracę wykonują poza siedzibą firmy. Niemniej na podstawie powyższych danych nie można stwierdzić jaki odsetek pracowników pracuję w pełnym wymiarze czasu w domu.

Formę zatrudnienia telepracowników przedstawia następne zestawienie:

Jaka jest forma zatrudnienia telepracowników?

Procent wskazań (N=151)
wśród przedsiębiorstw stosujących telepracę

umowa o pracę na czas nieokreślony

37

umowa o pracę na czas określony

6

umowa o dzieło

21

umowa-zlecenie

25

samozatrudnienie

29

Nie wiem, czy poprzez samozatrudnienie ankietowani mieli na myśli korzystanie z usług freelancerów, czy też (co bardziej prawdopodobne) chodziło o wymuszeniu na telepracowniku założenia działalności gospodarczej celem podjęcia pracy de facto na etat (obecnie pracodawcom za takie działanie grozi grzywna w wysokości nawet 30 tys. zł).

Istotne są motywy stosowania telepracy w przedsiębiorstwach, co widzimy w kolejnej tabeli:

Co spowodowało, że w Pan(a/i) przedsiębiorstwie wprowadzono możliwość telepracy?

Procent wskazań (N=151)
wśród przedsiębiorstw stosujących telepracę

chęć wykorzystania najbardziej efektywnych metod pracy

69

zaproponowali to sami pracownicy

28

chęć ograniczenia wydatków na prowadzenie biura

26

chęć pomocy (dotychczasowym) pracownikom w trudnej sytuacji (opieka nad chorymi, dziećmi, problemy zdrowotne)

6

chęć płacenia mniejszych podatków

5

inne odpowiedzi

1

Telepartyzantka przyczyniła się do stosowania telepracy w 28% przypadków.

Firmy jednak raczej od razu zatrudniały telepracowników (67% przypadków), niż umożliwiały zwykłym pracownikom przejście na telepracę (33%).

Jak firmy dbają o osoby, które cały swój czas pracują poza siedzibą? W 33% przypadków organizowane są dla nich szkolenia, a w 44% spotkania.

Respondenci ocenili także korzyści płynące z telepracy:

Jakie korzyści (z punktu widzenia pracodawcy i telepracownika) dostrzega Pan(i) we wdrożeniu telepracy w Pan(a/i) przedsiębiorstwie?

Procent wskazań (N=151)
wśród przedsiębiorstw stosujących telepracę

poprawa konkurencyjności przedsiębiorstwa

44

możliwość zmniejszenia powierzchni biurowej

42

możliwość zatrudnienia osób mieszkających w dużych odległościach od centrali firmy

40

spadek biurokracji

32

normy oceniania pracowników nakierowane zostają głównie na wyniki

31

wzrost wydajności do pracy

30

oszczędność czasu pracowników poświęconego na dojazdy do pracy

30

możliwość zatrudnienia wysokiej klasy fachowców, którzy mogliby być niedostępni w tradycyjny sposób

29

oszczędności finansowe (niższe koszty zarządzania personelem i administracji)

27

lepszy obieg informacji w firmie

26

większa wydajność pracy telepracownika

23

ograniczone zużycie energii

19

możliwość zatrudnienia osób opiekujących się dzieckiem lub osobami chorymi

15

poczucie zadowolenia telepracowników z pracy w firmie stosującej nowoczesne formy organizacji pracy

14

mniej konfliktów między pracownikami

13

możliwość utworzenia nowych stanowisk

13

skuteczniejsze zarządzanie

12

podnoszenie kwalifikacji pracowników

6

podwyższone morale pracowników

4

mniejsza fluktuacja zatrudnienia, a co za tym idzie mniejsze koszty rekrutacji i szkolenia nowych pracowników

2

nie dostrzegam żadnych korzyści

0

Co do żadnej korzyści respondenci nie byli zgodni w ponad połowie przypadków, jednak nikt nie odpowiedział, że nie widzi żadnych korzyści, ponadto aż 44% osoby odpowiedziały, że im firmo wzrosła konkurencyjność, dzięki telepracy.

38% telepracodawców, dzięki pracy zdalnej mogło zatrudnić specjalistów, którzy nie byli dostępni na ich lokalnym rynku pracy.

Nie ma róży bez kolców, dlatego ankieta zawierała pytanie o wady telepracy:

Jakie wady (z punktu widzenia pracodawcy i telepracownika) dostrzega Pan(i) w telepracy?

Procent wskazań (N=151)
wśród przedsiębiorstw stosujących telepracę

zależność od technologii teleinformatycznych (ich awaryjność)

31

ataki na serwer, na system pocztowy, przejmowanie danych, włamania do sieci wewnętrznych, ataki wirusami i trojanami, wewnętrzny hacking

29

poczucie braku wsparcia, osamotnienia telepracowników

27

ograniczone zaufanie pracodawcy do telepracownika

27

wysokie ceny usług telekomunikacyjnych

25

ograniczenie edukacyjnego wpływu kierownika

23

ograniczona dostępność części usług telekomunikacyjnych

22

negatywne skutki ograniczonych możliwości komunikacji za pośrednictwem telefonu

13

anonimowość i amorficzność telepracowników dla pracodawcy

12

nie dostrzegam wad

9

Największe obawy telepracodawców związane z technologią.

A jeśli firma nie posiada telepracowników, to dlaczego?

Dlaczego Pan(a/i) firma nie posiada telepracowników? – pytanie zamknięte

Procent wskazań
(N=799)

wykluczający przedmiot działalności firmy

49

po prostu o tym nie myśleliśmy

30

wykluczający sposób organizacji firmy

21

brak dostępnej, wyczerpującej i wiarygodnej informacji na temat telepracy

12

brak zaufania do telepracowników

10

zbyt duże nakłady finansowe związane z zakupem odpowiednich narzędzi technicznych, technicznych ochroną danych itp.

8

utrudniony dostęp do Internetu oraz związane z tym koszty

4

obawa przed wyizolowaniem telepracowników

3

Perspektywy rozwoju telepracy nie wróżyły gwałtownych zmian i wskazywały na powolny wzrost telepracy:

  • 24% telepracodawców zamierzało zwiększyć ilość telepracowników, 75% pozostawić zmian, a 1% zmniejszyć.
  • 68% telepracodawców widziało możliwość zwiększenia zakresu zadań, które mogliby wykonywać telepracownicy.
  • Wśród firm niestosujących telepracy, 24% dostrzegało możliwość wprowadzenia jej.
  • 37% wszystkich respondentów wyraziło chęć zdobycia dodatkowych informacji o telepracy.

 

Opinia o badaniu:

Jest to pierwsze badanie na taką skalę o telepracy w Polsce. Jest bardzo wartościowe i mogę jedynie załować, że podobne badanie nie jest prowadzone regularnie np. co rok. Niestety wszystkie projekty finansowane ze środków publicznych UE mają wspólną cechą: krótki okres trwania oraz brak ciągłości. Druga edycja programu „Telepraca. Ogólnopolski program promocji i szkoleń dla przedsiębiorców” jest nadzorowana przez inne konsorcjum, które w żaden sposób nie odwołuje się do badań poprzedników, zamiast tego prowadząc własne badania.

 

Źródło

http://www.pbsdga.pl/x.php?x=337/Telepraca-1000-firm.html

Poradnik „Prowadzenie działalności biznesowej z wykorzystaniem telepracy”


Poleć znajomym: 

Dodaj komentarz

Twój email nie jest nigdy rozpowszechniany. Wymagane pola oznaczone są *

*
*